تبلیغات
ساخت و تولید و کالیبراسیون - مطالب کلی در رابطه با براده شکنی
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : محمد صادق غنی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
ساخت و تولید و کالیبراسیون
دقت و کیفیت
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
اول از همه عذر می خوام واسه تاخیر های طولانیم ، از یه طرف فشار درس ها و از طرف دیگه مشکلات شخصی باعث میشه نتونم وبلاگ رو آپ نگه دارم.

مقدمه

با صنعتی شدن کشور ها و تمایل به تولیدات انبوه  در کارخانجات، ماشین کاری قطعات به عنوان یک پارامتر تولیدی مورد توجه قرار گرفت. پس از انقلاب صنعتی بود که نیاز به کار گیری ماشیم برای شکل دهی فلزان به عنوان یک نیاز اساسی در آمد. درست در این زمان بود که ابزار به عنوان یک پارامتر اساسی  پا به عرصه ی وجود گذاشت به تدریج به نیاز حداکثر تولید با حداقل هزینه ، نیاز به ابزار آلات با دوام و به صرفه نیز مطرح گردید. ولی همه ی این نکات در ابزار خلاصه نشده بود، بلکه قسمتی از پارامتر های مهم در خود دستگاه نیز وجود داشت. یکی از این پارامتر ها توجه به مبحث براده در ماشین کاری بود. امروزه دیگر نمی توان ادعا کرد که بدون توجه به مبحث براده و خواص آن ماشین کاری اقتصادی انجام داد. برای آن که بتوان یک ماشین کاری اقتصادی با حداقل هزینه ، حداکثر بهره وری، بهترین کیفیت سطح ، بهترین عمر ابزار و ماشین آلات انجام داد ، باید به پارامتر های مختلفی بها داد که یک مساله ی مهم براده است . براده ، امروزه یک دور ریز بدون فایده نیست بلکه یک پارامتر برای بررسی ماشین کاری است . امروزه انتقال و نگه داری براده در کارخانجات به عنوان یک مسئله مطرح است . یکی از راه حل های مقابله با مشکل براده استفاده از براده شکن است.

اهمیت براده در ماشین کاری

امروزه براده می تواند در موارد زیر تاثیر مستقیم داشته باشد :

- توجه با ایمنی فرد و اپراتور : براده های با طول زیاد و دنباله دار بارها باعث پیدایش حادثه های خطرناکی برای اپراتور شده اند. این براده ها علاوه بر حرارت زیاد بسیار تیز و برنده هستند.

-احتمال پیدایش براده های ممتد به دور ابزار- قطعه ی کار و اسپیندل ماشین و صدمه های جدی به قطعات زیاد است . براده ها بسیار سخت هستند و باعث سایش و شکستگی ابزار می شوند.

-براده های پیوسته حجم زیادی را اشغال می کنند لذا انتقال آن ها بسیار سخت و پرهزینه خواهد شد.

به طور طبیعی مواد نرم و فلزات چکش خوار تمایل به براده های طویل دارند . این مشکل وقتی به صورت جدی بروز می کند که سرعت های بالا در ماشین کاری این فلزات استفاده قرار گیرند. لذا براده های بلند تمایل پیچیدن به دور ابزار و گره خوردن به اسپیندل را دارند که ممکن است عملکرد صحیح دستگاه را تحت تاثیر قرار دهند . تحت این شرایط اپراتور مجبور است که ماشین را متوقف کند و براده ها را با ابزار از دور فلز جدا سازد، این امر باعث افزایش زمان تولید ، کاهش نرخ تولید ، و ... می شود ، در عین حال که احتمال صدمات به قطعه ی کار هم اجتناب ناپذیر است.

 

روش های شکستن براده در ماشین کاری فلزات

در سال 1974 شخصی به نام لانگ یک نسبت فشردگی برای براده تعریف کرد :

R = V1 / V2

که V1 برابر حجم براده ها و V2  برابر حجم فلز تراشیده و R نیز برابر  نسبت فشردگی می باشد.

در عمل مقدار R معمولا بین 3 الی 10 می باشد که نسبت فشردگی خوب مقدار 4 می باشد . از این نسبت به بالا استفاده از براده شکن توجیه اقتصادی پیدا می کند.

بهترین راه براده شکنی خمش براده و اعمال تنش برشی بر روی براده می باشد. البته در این حالت ضخامت براده tc  تاثیر مهمی خواهد داشت. با کم شدن ضخامت براده ، براده شکنی مشکل خواهد شد. براده شکنی با استفاده از خمش براده معمول ترین روش است که به دو شیوه صورت می پذیرد:

1_ وادار نمودن براده به خمش شعاعی و اعمال تنش خارجی بر روی براده و رسیدن به تنش تسلیم

2_ هدایت براده به قطعه ی کار، برخورد براده با قطعه ی کار و شکست براده

برای شکستن براده راه های متفاوتی پیشنهاد می شود

1_ افزایش سرعت پیشروی

2_ استفاده از قطعه ی کار با جنس ترد

3_ ازدیاد زاویه ی ماشین کاری که باعث کاهش ضخامت tc در همان سرعتی که تمایل به شکست براده ها کم می شود

4_ عملیات حرارتی و ترد کردن سطح قطعه ی کار که باعث ایجاد براده ی شکسته می شود

5_ استفاده از لبه ی انباشته که باعث دور شدن براده از ابزار می شود

این پارامتر ها همیشه قابل تغییر نیستند، لذا استفاده از یک ابزار مکمل به عنوان براده شکن ، نمود پیدا می کند.

اگر براده ها به صورت طبیعی شکسته نشده و براده ی پیوسته داشته باشیم، از براده شکن استفاده می کنیم. دسته بندی براده شکن ها به صورت زیر است :

1_قرار دادن یک مانع محکم بر سر حرکت براده (براده شکن مکانیکی)

2_ انحراف براده از مسیر حرکت و برخورد با قطعه ی کار (براده شکن شیاری)

خصوصیات یک براده شکن به شرح زیر است

عدم وابستگی به سرعت ماشین کاری

عدم وابستگی به سایش ابزار

عدم حساسیت به تغییرات هندسی

عدم تاثیر بر روی ابزار

وجود جریان مداوم براده شکنی

براده شکن مکانیکی

براده شکن مکانیکی به وسیله ی یک کلمپ مخصوص بر روی ابزار نصب می شود ، خود کلمپ به وسیله ی دو پیچ تنظیم بر روی آن قرار می گیرد . براده با سطح جداره ی براده شکن برخورد کرده و شکسته می شود. در این حالت سطح بالای ابزار باید سنگ زده شود تا حرکت براده روان و بدون برخورد باشد . این نوع براده شکن باید از مواد با استحکام و مقاومت بالا ساخته شده باشد.

محاسن براده شکن مکانیکی عبارتند از :

1_این نوع براده شکن به راحتی قابل تنظیم است.

2_بسته به مواد قطعات ، سختی و نرمی هر ابزار و قطعه ی کار می توان با یک ابزار، با تغییر براده شکن های مختلف قطعات مختلفی را ماشین کاری کرد.

معایب براده شکن مکانیکی عبارتند از :

1_ تنظیم براده شکن در مواقعی که لب براده شکن منحنی است دشوار است

2_ نیاز به ساخت براده شکن

3_ سنگ زدن سطح روی ابزار

براده شکن شیاری

این نوع براده شکن به وسیله ی سنگ زدن سطح بالای برش به شکل یک لبه ایجاد می شود. این لبه می تواند با لبه ی برش موازی باشد که البته سه فاکتور مهم درباره ی این کار وجود دارد : عرض ، پهنا و عمق شیار و شعاع گوشه ی شیار. این شیار ها روی ابزار ها سنگ زنی می شود .

مزایای براده شکن شیاری عبارتند از :

1_زمان تنظیم ندارد

2_ احتیاج به اپراتور ماهر جهت تنظیم براده شکن نیست

3_ نیاز به سنگ زنی روی ابزار نمی باشد

4_ قطعات اضافی از جمله فنر و پیچ وجود ندارد

5_ خنک کاری نوک ابزار راحت تر از نوع مکانیکی است


موفق باشید

غنی


منبع 

اصول ماشین کاری فلزات اثر دکتر محمد حسین صادقی

نکته در آینده مطلب دیگری در رابطه با نکات براده شکنی خواهم گذاشت 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 30 مهر 1392 09:35 ب.ظ
مطالبی که میزارین مفیده منتظریم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر