تبلیغات
ساخت و تولید و کالیبراسیون - فلایویل
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : محمد صادق غنی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
ساخت و تولید و کالیبراسیون
دقت و کیفیت
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
سه شنبه 10 تیر 1393 :: نویسنده : ارسلان خردمند


در درس دینامیک در بعضی مسایل از قطعه مهندسی فلایویل استفاده کرده بود که من به توضیح آن می پردازم .
  • ریشه :

فلایویل یک کلمه انگلیسی ( Fly - Wheel ) است که در زبان فارسی نیز ما استفاده می کنیم . ( البته معادل آن در فارسی به صورت چرخ طیار و چرخ لنگر است . )


  • جنس :

فلایویل در موتور های مختلف دارای اندازه های مختلفی می باشد . ذکر این نکته خالی از لطف نیست که فلایویل در موتور هایی که دارای سیلندر کم می باشد ، بزرگتر و سنگین تر و در موتور هایی که سیلندر زیاد ( 6 یا 8 سیلندر ) دارند ، کوچکتر و سبک تر هست . معمولا در مواد ساختمانی آن معمولا از چدن استفاده می کنند . البته در پروژه ی MEI 605* از چدن خاکستری ASTM 30 , SAE 111 استفاده شده است . چنین فلایویل هایی معمولا سرعت محدودی به چند هزار rpm ( دور بر دقیقه ) دارند . برخی از فلایویل های نوین از کامپوزیت کربنی ( الیاف کربنی ) ساخته شده اند و از یاتاقان های مغناطیسی بهره می برند که موجب می شود بتوانند تا سرعت هایی نزدیک به 60,000 دور بر دقیقه ( rpm ) درآیند . ساختمان فلایویل بسیار ساده است و کافی است که تا حد قابل قبولی صاف و صیقلی بوده پس نیاز به آبکاری هست و در ضمن از لحاظ تعادلی در وضیعت خوبی باشد یعنی انحنا یا وجود تاب خوردگی در آن به چشم نخورد . 

نکته : در صورت تاب برداشتن فلایویل ، موتور و اتاق خودرو لرزش پیدا می کند . همچنین پس از تعویض دنده فلایویل و برای جا زدن دنده فلایویل نو باید آن را تا 220 درجه سانتی گراد گرم کنند و سپس به صورتیكه پخ دنده به طرف كلاج باشد ، آنرا جا میزنند .


  • مکان : 


  • وظیفه و کاربرد : 

اندازه فلایویل بستگی به تعداد سیلندر های موتور و اندازه موتور دارد و متغییر می باشد . بدین ترتیب که هر چه تعداد سیلندر ها بیشتر باشد ، فلایویل می تواند اندازه کوچکتر داشته باشد . این بدان علت هست که فواصل میان احتراقی کمتر می شود و در نتیجه نیرو های وارد بر میل لنگ به صورت یکنواخت اعمال می گردد و وظیفه ی فلایویل به عنوان یک ذخیره کننده ی انرژی کاهش می یابد . خلاصه وظایف فلایویل به طور زیر هستند :

  1. تنظیم دور دورانی میل لنگ
  2. ذخیره نیروی احتراق برای برقراری سرعت در زمان هایی که احتراقی وجود ندارد
  3. وسیله‌ای برای روشن كردن موتور در زمان استارت میباشد
  4. وسیله ای جهت انتقال نیرو به دستگاه انتقال نیرو (كلاچ) می‌باشد
  5. از ارتعاش میل لنگ جلوگیری مینماید .
  6. یکنواخت نمودن سرعت میل لنگ

فلایویل یک وسیله مکانیکی گردان هست که برای ذخیره سازی انرژی دورانی به کار می رود . فلایویل ها دارای گشتاور لختی هستند و بنابراین در برابر تغییر سرعت دورانی مقاومت می کنند . میزان انرژی ذخیره شده در یک فلایویل با توان دوم سرعت دورانی آن متناسب هست . برای انتقال انرژی به فلایویل به آن گشتاور وارد می کنند که موجب بالا رفتن سرعت دورانی و در نتیجه بالا رفتن انرژی ذخیره شده در آن می شود و در حالت معکوس ، فلایویل می تواند انرژی گردشی را به بار مکانیکی منتقل می کند که موجب پایین آمدن سرعت دورانی آن خواهد شد . اعمال انجام شده در فلایویل را می توان با استفاده از انرژی جنبشی تشریح کرد . همانگونه که می دانید انرژی جنبشی یک جسم با جرم و سرعت آن جسم در ارتباط هست . فلایویل از خود دارای یک جرم بوده که توسط میل لنگ چرخانده می شود . اگر نیروی محرکه میل لنگ را از فلایویل جدا کنیم ، خواهید دید که فلایویل تا یک مدت زمان کوتاه پس از آن بخ حرکت خود ادامه می دهد که به علت اینرسی حرکتی فلایویل می باشد . این انرژی در واقع انرژیی هست که در جرم فلایویل ذخیره شده هست و در زمان قطع نیروی محرکه آزاد می گردد .فلایویل در زمانی که بر روی میل لنگ هست با چرخش میل لنگ به چرخش در آمده و در واقع انرژی ذخیره می کند . فلایویل این انرژی را در زمان های دیگر سیکل موتور ( مانند تنفس ، تراکم و تخلیه ) به میل لنگ و از آنجا به پیستون پس می دهد ، یهنی در واقع در زمان هایی که در موتور احتراقی انجام نمی شود انرژی جنبشی موتور را فلایویل تامین می کند . 

دانلود کلیپ یک فلایویل با ممان اینرسی متغییر که توسط لئوناردو داوینچی متصور شده هست


* MEI 605  -->  University of Massachusetts Department of Civil and Environmental Engineering CEE/MIE 605: Finite Element Analysis


*به نظراتی جواب داده خواهد شد که اسم کامل داشته باشن






نوع مطلب :
برچسب ها : فلایویل، جنس فلایویل، وظیفه و کاربرد فلایویل،
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 2 بهمن 1393 02:46 ب.ظ
سلام من یه پراید مدل 93 دارم بردم شرکت سایپا دیسک و صفحه رو عوض کردن الان لرزش داره موقع دنده عوض کردن یا سربالایی و نیم کلاچ... چهار بار گیربکس رو باز کردن هنوز مشکل لرزش برطرف نشده آخر سر گفتن فلایویلم تاب برداشته تو شرکت سایپا باز تعویض کردن ولی هنوزم یه کم لرزش داره دیگه دیوونه شدم نمیدونم چکار کنم لطفا راهنمایی کنید
ارسلان خردمندمشکل لرزش موقع حرکت کردن مربوط به جنس صفحه هس..دیسک مربوط به نحوه تعویض دنده هس.تو گارانتی جنس های نامرغوب به کار میبرن..شما باید بگین که من مابه تفاوتشو میدم..یه دونه کیت کلاج با نام سیکو یا والوو کره بندازن...تو بیرون هس...حتما تو گارانتی بار شما جنس ایرانی و چینی انداختن..موقع تعویض حتما دیسک و صفحه از یه قوطی باشن..در ضمن فلایویل رو به یه تراشکار بدین با قلم خودش بالانس کنه..
چهارشنبه 11 تیر 1393 07:08 ب.ظ
عکس وسطی ، عکس فلایویل ماشین ماست
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب